De Profielkeuzetool

Zit jij in het voortgezet onderwijs en weet je nog niet zeker welk profiel je wilt kiezen? De nieuwe Profielkeuzetool helpt je hierbij!

Voor leerlingen:

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben de Profielkeuzetool ontwikkeld. De Profielkeuzetool helpt je bij het kiezen van een profiel. Wil jij de Profielkeuzetool gebruiken? Klik dan op deze link (of ga naar: profielkeuzetool.nl). De Profielkeuzetool is gratis. Heb je de tool helemaal ingevuld, dan krijg je een profielkeuze advies en vakkenadvies dat past bij jouw interesses. Succes met je keuze!

Voor mentoren/decanen/leraren:

Uit onderzoek blijkt dat veel leerlingen onzeker zijn over hun profielkeuze en het moeilijk vinden om een goede keuze te maken. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen hebben een wetenschappelijk onderbouwde Profielkeuzetool ontwikkeld om leerlingen te ondersteunen bij het maken van een weloverwogen profielkeuze. De Profielkeuzetool geeft een profiel- en vakkenadvies dat past bij de interesses van leerlingen. Uniek aan deze tool is dat de tool ontworpen is voor alle niveaus, van vmbo-bbl tot vwo. Uit eerste onderzoeksresultaten blijkt dat leerlingen tevreden zijn over de tool. De Profielkeuzetool is te vinden via deze link (of ga naar: profielkeuzetool.nl)   De Profielkeuzetool is gratis beschikbaar voor alle leerlingen in Nederland. Misschien heeft u op school leerlingen die de Profielkeuzetool willen uitproberen? U kunt zelf eerst ook een kijkje nemen. U kunt dan aangeven dat u zelf de tool invult, zodat u weet hoe de Profielkeuzetool eruitziet en wat voor vragen er gesteld worden.   Hoe kunt u de tool gebruiken? De leerlingen vullen de tool op een computer, tablet of mobiele telefoon in. De leerlingen kunnen aan het eind van de tool een pdf downloaden en printen waar een gepersonaliseerd profiel- en vakkenadvies is gegeven, dat bijvoorbeeld in een mentorles besproken kan worden.

Het Flow-vo onderzoeksteam,

Hanke Korpershoek

Matthijs Warrens

Inge Wichgers

Monique Dijks

De Profielkeuzetool maakt deel uit van het project “Schoolloopbanen in het voortgezet onderwijs: Feitelijke en gepercipieerde keuzemogelijkheden en acceptabele alternatieven in kaart gebracht”. Dit onderzoek is (mede) gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (projectnummer 405-17-303).